Beestenboel - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Blijf op de hoogte en volg

29 September 2014 | Brazilië, Belo Horizonte

Het is weer zondagavond en kom net uit mijn favoriete kerk thuis met de taxi omdat in licht het wel veilig (wat heet veilig) is, maar in donker te gevaarlijk is. Te veel drugs onderweg. Er is weer van alles gebeurd deze week. Ben dinsdag verhuisd van Luzeiro naar Resgate. Welkom was zeer warm. Zit hier een Nederlandse voor een jaar, een Amerikaanse vrijwilliger die 27 jaar niet in haar geboorteland geweest is. Ze is getrouwd met Amerikaan maar geboren in Sao Paulo. Hier voor 1maand en een Française die als gast hier voor 1maand verblijft. Verder weer het Braziliaanse leiderspaar, een Hollands/Braziliaanse echtpaar, wiens ouders uit Bennekom er nu ook weer zijn net als vorig jaar.en een ex straatjongen die nu stafmedewerker hier in dit huis is. Andersen mijn vriendje uit dit huis is woensdag voor 3maanden naar India uitgezonden, hij is ook ex straatjongen. Heb hem nog even kunnen knuffen voordat hij vertrok. Jammer dat hij een 20 er is. Inmiddels deze week weer naar een gevangenis geweest om Engelse les te geven. Leuk om te doen. Ook schoongemaakt in een ander huis van JOCUM. Er is een samenkomst van alle discipeltrainers van braziliE. De ene helft werd in een huis van JOCUM ondergebracht wat al een tijd niet gebruikt is en wat in een verbouwing zit omdat het de bedoeling is dat de leden van dit huis gaan verhuizen naar dat huis, zodat ze meer straatkinderen kunnen gaan opvangen dan hier mogelijk is. Dagopvang omdat slapen niet meer mag. Is de bedoeling dat het over een half jaar al gaat gebeuren, maar volgens mij is het dan echt nog niet klaar.
Vrijdag is de kokkin getrouwd van Luzeiro. Ivonete is al 10 jaar de kokkin daar, en lekker koken dat ze kan!!!!!. Toen ik daar aankwam was het eerste wat ze me vertelde dat ze ging trouwen. Helemaal fantastisch! Zij was een weduwe met 3 kinderen toen ze deze man tegenkwam. Inmiddels 15 jaar geleden. Nu dan ten huwelijk gevraagd. Vrijdagavond een feest voor haar in elkaar gedraaid! Zaal versierd, werd ineens een hele andere zaal met mooie voering op de tafel en bloemen. Ze waren diep onder de indruk van het hele gebeuren. Ze zag er fantastisch uit in haar zalmkleurige jurk en haar zwarte huid. Hij heet Carlos maar ze noemen hem branco omdat hij nogal bleekscheet is. Branco betekend wit. Wel grappig. Na nogmaals afscheid met een taxi naar huis. Gisteren vrije dag en naar de historische oude stad Ouro Preto geweest. Was er 2 jaar geleden ook al geweest, maar gisteren dus weer met 2 vrouwen. Weer helemaal geweldig! Wel een busrit van 2 uur maar omgeving is schitterend. Vandaag met Amerikaanse naar het Mangabeirabos geweest, wilde toch kijken of ik die aapjes zou zien. En ja hoor.... Super, we hadden de moed al opgegeven en liepen popcorn te eten en ineens.... Daar kwamen ze, want ze zijn gek op popcorn. Ze aten gewoon uit mijn hand! Ook nog een ander beest gezien, hield ook van popcorn, lijkt een beetje op een soort das of otter, heet : quati of zo. Een meneer vertelde ook nog dat hij die morge 4 keer een krokodil op de weg gezien had. Nou gelukkig dat ik dat niet gezien had want dan had ik in de hoogste boom gezeten. Daarna weer op bus naar de kerk. Terwijl ik hier zit te schrijven moet ik regelmatig naar mijn voeten kijken of er geen grote mieren of kakkerlakken rondlopen.s Avonds komen ze die gluipers. Doodeng. Vannacht ging ik er ook even uit, en in schemer zag ik dat er iets donkers voor mijn deur zat, ik dacht ik moet maar even mijn voeten op dat donkere zetten. En ja hoor: knars...dat was er dus weer 1. Zitten hier ook af en toe vleermuizen in huis,! En het ergste komt nog: er is al 3 keer een Schorpioen gesignaleerd. Het schijnt dat die gek is op kakkerlakken en die komen van de begraafplaats die hier aan de overzijde van de straat is. BR......Wat doe ik dus s Avonds voordat ik in bed ga? Juist met de zaklamp onder mijn bed schijnen of er soms van die gluipers zijn. Eigenlijk is het hier dus net Artis. Morgen is het weer poetsdag hier in huis, dat is soms wel even nodig. Dinsdagavond gaan we weer de straat op om kinderen te zoeken. Gebeurt met een ander team uit ander huis. Als groep is veiliger en wordt er meer bereikt. Door elke week contact te maken wordt er een vertrouwensband opgebouwd en kan er een verdere relatie met dat kind worden opgebouwd om ze zodoende weer in contact te kunnen brengen met eventuele familie. Vrijdagochtend bezoekje gebracht aan Irene Bruinsma van de Ammor kliniek. Is inmiddels 75 jaar en nog altijd actief op het gebied van de HIV. Opsporing en preventie bij de meisjes van de straat. Gaat een dezer dagen naar een streek van Brazilie waar ze nog niets weten van HIV. En preventie ervan.
Ik heb haar een gift gegeven van donateursgeld. Donateurs... Ik wil jullie nog even bedanken voor het feit dat jullie me geld hebben gegeven om hier te besteden. Echt fantastisch! Heb voor Luzeiro wat bezems gekocht en wat nieuwe vaatdoekjes voor de kokkin waar ze ontzettend blij mee was. Verder gift voor speeltoestellen op terrein Luzeiro want er was er nog maar 1 heel, de rest was al verwijderd of stuk.
Zijn ze heel blij mee! Want kunnen nu hun plannen waar gaan maken.
Naar dit huis (casa resgate)gaat een gift van de rommelmarkt van 1500 euro, dus dat is toch echt super, ze sprongen gat in de lucht. helemaal omdat de verhuizing er aan zit te komen.
Verder gaat het hier dus allemaal weer prima. Mijn braziliaans wordt weer lekker bijgeschaafd. De temperatuur is heerlijk, zal thuis wel weer tegenvallen. Is hier tussen de 30 en 35 graden. Overmorgen is de Nederlandse jarig dus morgen maar iets taarterigs proberen te bakken.
Nou ate logo!
Tchau.


  • 29 September 2014 - 12:11

    Riek:

    Wat een belevenissen weer. Je doet daar mooi werk, fijn dat je dat kunt doen. Fijne dagen nog en tot gauw!
    Liefs, Riek

  • 30 September 2014 - 12:07

    Marchien Zeeman:

    Thea,weer bedankt voor je uitgebreide verslag van al je belevenissen!
    Groetje van Marchien.

  • 01 Oktober 2014 - 14:28

    Ans:

    Hoi Thea,

    Je zit er weer warmpjes bij met al die beesten om je heen. Sabah's haren rijzen haar al te berge bij het lezen van jouw verslag. Ik hoop dat je veel foto's hebt gemaakt want we zijn erg benieuwd. Tot gauw maar weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Belo Horizonte

werkvakantie

Belo Horizonte

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2015

Onderweg naar morgen

15 Oktober 2015

Kerkenland

13 Oktober 2015

Kraambezoek

07 Oktober 2015

Zaak van leven en dood

23 September 2015

De trein die voorbij rijd

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 17355

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 10 Oktober 2013

werkvakantie

Landen bezocht: