Zaak van leven en dood - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu Zaak van leven en dood - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu

Zaak van leven en dood

Blijf op de hoogte en volg

07 Oktober 2015 | Brazilië, Belo Horizonte

Het is nu maandagmiddag even tijd om wat te schrijven, want wat is er weer veel gebeurd! Zaterdag een week geleden een bezoek gebracht aan het plaatsje Itabirito en omgeving. Samen met huisgenote (dora)en bevriend echtpaar op pad naar een jongeman waar Dora lange tijd mee te maken gehad heeft. Zij heeft n.l. Via andere organisatie op een boerderij gewerkt met jongens uit moeilijke gezinnen. Heel lang verhaal, maar komt hier op neer dat het een nu 26 jarige man is die achtergebleven is op soort boerderij. Andere jongens zijn vertrokken en hij verkoos om alleen achter te blijven. Zijn moeder en 4 broers zijn vertrokken naar Londen en vader is er later ook achteraan gegaan. Geen wonder dat het fout met hem ging. Dora is hem altijd blijven volgen en kreeg nu bericht dat het helemaal fout ging. Wij er dus in een ouwe auto naartoe van kennis van bestuurder. Prachtige route naar het plaatsje, maar toen.......via soort Overleek,maar dan onverhard. Prachtig! Tussen boomstruiken door in het niemandsland. Ik dacht: hier moet je dus geen pech krijgen want dan zijn we in de aap gelogeerd. Toen..... Plof, de uitlaat er onderuit! Achter ons kwam nog een auto, die moest lachen en vertelde dat hij de uitlaat er ook al weken af had. Wij dus verder met gevoel of we op circuit Zandvoort reden, wat een geluid! Gewoon verder gegaan, toen kwamen we voor een dicht hek. Dora en ik eruit en verder gewandeld naar een ander huis waar we de sleutel konden krijgen, want zij kende die mensen daar nog allemaal. Eindelijk op plaats bestemming aangekomen bleek betreffende jongeman niet thuis te zijn. Hij was voor "boodschappen" naar het dorp. Waarschijnlijk drugs. Was echter wel vriendin aanwezig. Binnengekomen ging ik op een bank zitten. Echter voor 1 minuut want al heel snel zag ik allerlei ongedierte op mijn prachtige benen naar boven sluipen. Ik schoot omhoog en zei tegen Dora dat ik toch maar bleef staan.Verstond die ander toch niet! Het huisje was een en al armoede. Heb inmiddels wel al veel gezien,dus went! Wel prachtige omgeving met allerlei soorten fruitbomen. Ze liet het allemaal zien. Vertelde dat ze bezig zijn om bij haar ouders in het dorp te wonen want hier hebben ze geen elektriciteit dus elke avond om 6 uur pikke nacht. Ik moet er even niet aan denken . Later hoorde ik van Dora dat de poes hun s nachts een keer tegen wang had wakker gemaakt. Zaklamp aan en daar kwam dus een slang in slaapkamer naar beneden. Bleken daar veel slangen te zitten. Goed dat ik dat niet wist want dan was ik in de hoogste boom geklommen. Inmiddels waren alle reisgenoten allemaal aan het krabben op de benen......We kregen van mevrouw poeder om op onze benen te doen want dat was om te voorkomen dat de teken naar boven kruipen. Aaaaaich, het waren dus allemaal teken. Baaaaah, heb me nog nooit zo vies gevoeld!,,, en voelde ze overal! Ik had voor hen eten gekocht, brood, fruit enz omdat ik wist dat er geen geld was. Jammer dat man er niet was. Na dikke knuffel weer in onze "sportwagen" met uitlaat achterin op huis aan en als een speer onder de douche. Weg met die beestjes.ik heb trouwens nog steeds insectenbulten van de watervallen op mijn benen. Daar waren hele kleine zwarte beestjes die beten. Als ze gebeten hadden kwam er gewoon bloed uit. Dus kleine vampiertjes. Hier zijn ook behoorlijk wat muskieten. Heb inmiddels voor mijn slaapkamerraam een stuk vitrage gespannen. Met ducktape op de muur geplakt, laten ze mij tenminste met rust. Zondag was familiedag in casa luzeiro. Huis waar ik voorgaande jaren geweest ben. Begon supervroeg, maar groot succes. Elk kind mocht familie meenemen. Eentje had er inderdaad 15 stuks meegenomen. Was de bedoeling dat familie moest samenwerken in een spel. Erg gezellig. Kwam ook diverse bekenden uit de wijk tegen van voorgaande jaren. Na gezellige maaltijd gingen we aan einde van de dag uitgeblust, maar tevreden op huis aan. Uiteraard waren er nogal wat kosten om al die mensen van eten te voorzien, heb daarom uit donateurs potje een gift gegeven voor de onkosten. Mensen, weer hartelijk bedankt dat jullie me geld gaven of overmaakten om hier te besteden! Super gewoon. Heb inmiddels voor dit huis wat nieuwe pannen gekocht, keukendoeken, dweilen, koffiemokken, opbergdozen,theedoeken en tafelkleden genaaid en doorzichtig plastic om vuil worden te voorkomen. Omdat ik verf moest afkrabben met een stuk ijzer bij gebrek aan beter heb ik ook een schuurmachientje aangeschaft. Er zal in dit huis nog veel geverfd gaan worden. Gereedschappen hebben ze gewoon niet, geen geld voor. Zo'n machientje is dus een pracht. Inmiddels is het al laat in de avond. De elektriciteit valt elke keer uit. Op de gangen gaat dan de noodverlichting branden, maar hier op mijn slaapkamer is het diepe duisternis. Gelukkig dat mijn i pad licht geeft. Ook hebben we regelmatig geen water. Er is een loodgieter in het pand bezig omdat er verstopping was en riolering gedeeltelijk vervangen moet worden en worden er nieuwe vaten voor wateropslag op dak geplaatst. Was maandag in de supermarkt aan het boodschapperen toen ik daar mijn collega in de hoek zag omringd door personeel. Ik was verrast want het was mijn thinnersnuifster die wederom een aanval had. Wat was ze blij dat ze mij zag. Veel geknuffel en bij haar gebleven totdat taxi kwam en ik haar in taxi kon zetten om samen met haar vader naar ziekenhuis te worden gebracht. Het gaat weer goed met haar want vanmorgen was ze hier weer binnen met haar vriend en heb ik hun weer eten gegeven. Liep ik me daar van het eethuis terug naar huis van de week, hoorde ik zielig gepiep vlakbij. Zat me daar onder de palmboom een rafelig vogeltje, heel zielig. Ik denk...die is uit het nest gevallen. Ik pakte het op en op datzelfde moment kreeg ik veel gekwetter van pa en moe die het er niet mee eens waren. Heel zielig want ik zag dat er aan het vogeltje een afgestorven vogeltje verbonden zat met iets van strootjes of zo, zodat ze geen kant op kon. Mijn collega heeft snel een schaar gehaald en met veel gepielek heb ik broer of zus er afgeknipt. Daarna wat water uit handpalm laten drinken en op grond gezet met wat broodkruim er omheen. Volgende dag was ze door iemand op soort tak gezet en zag ik dat moeder haar of hem in gaten hield. Nog later zag ik dat ze vlieglessen had. En nu is ze verdwenen, dus volgens mij heb ik leven gered. Maar...........er is ook wat gedood. Scheen dat we rat hadden die af en toe op rand liep. Een joekel van een beest. Collega tussen de koekenpannen door op jacht, maar rat was te slim. Avond later is me daar een gegil en gekrijs in die keuken en vraag me af of het op dat tijdstip niet wat zachter zou kunnen. Het was al over elven en de regel is dat het na tienen rustig moet zijn. Ik naar beneden.......schijnt het dat die schoonheid in de voorraadkamer rondbanjerde. Ik (net als Willy vroeger) ging op de tafel . Na veel gedoe heeft de rat het onderspit moeten delven onder de bezem. Collega werd meteen geridderd. Het stoffelijk overschot werd opgebaard in kartonnen doos en door de begrafenisonderneming met gepaste eer afgevoerd. Nou ja....gepaste eer.......voordat kartonnen doos in vuilniszak verdween, klapte de doos nog een keer op de kop waardoor het lijk wederom op de grond viel. Weer gekrijs alom.
Wordt vervolgd.

  • 07 Oktober 2015 - 16:54

    Marchien Zeeman:

    Hallo Thea.
    Het is weer genieten om te lezen wat je allemaal weer meemaakt!
    Pas goed op jezelf !!
    groetje van Marchien.

  • 07 Oktober 2015 - 17:43

    Frouwina Van Der Meulen:

    Lieve Thea,

    Wat een belevenissen weer, erg interessant om te lezen. Hier in Edam is het nu regenachtig, maar we hebben veel mooi weer mogen beleven. Stef en Kelly zijn getrouwd; Geweldig!!!!!!!!!!!! Mirron is in verwachting, kindje groeit goed, zij zelf is niet helemaal in goede doen. Onze school bestaat 20 jaar,dus het is druk maar ook reuze gezellig in de school. We hebben een heksen/sprookjes thema en a.s. maandag zal Martin Horjus komen om toneel te spelen. Brrrrrrrrrrrrrr dit zal spannend worden. Thea ik heb natuurlijk nog meer te vertellen maar het is nu even droog en ga ik inkopen doen voor het avondeten. Thea heel veel plezier en liefs van je vriendin Frouwina.

  • 07 Oktober 2015 - 23:38

    Riek :

    Fijn om weer iets van je te 'horen'.
    Ik moet je de groeten doen van Atze. Ik heb gisteren zijn huis bekeken, wordt erg mooi met allemaal nieuwe kozijnen. Hij vroeg of ik jou de Groet enige doen, dus bij deze!

  • 08 Oktober 2015 - 22:34

    Wolly:

    Lieve Thea,
    Het was weer een spannend verhaal, al die bijtende en kriebelende beestjes! Ik krijg al jeuk als ik het lees. Mooi dat je af en toe voor Sinterklaas kan spelen en goede aankopen kan doen. Hoop dat je jezelf nog een paar weken nuttig kan maken, maar dat is jou wel toevertrouwd. Lieve groeten Sjaak en Wolly









  • 09 Oktober 2015 - 09:40

    Sandra Nauman:

    haha die Thea, lachen zeg, al die beestjes had wat voor onze held Sabah geweest.
    leuk om te lezen.

  • 12 Oktober 2015 - 21:47

    Wil Zandstra:

    Lieve Thea,
    Wat maak je toch veel mee en dan al die kleine beestjes, het deed mij denken aan
    de hooimijt van vroeger.
    En dan die rat,ik ging niet voor een rat op de tafel,maar voor een piepklein veldmuisje.
    Geen dieren liefhebber dus!
    Lieve zus, geniet van alle dagen.
    Liefs van Wil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Belo Horizonte

werkvakantie

Belo Horizonte

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2015

Onderweg naar morgen

15 Oktober 2015

Kerkenland

13 Oktober 2015

Kraambezoek

07 Oktober 2015

Zaak van leven en dood

23 September 2015

De trein die voorbij rijd

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 17365

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 10 Oktober 2013

werkvakantie

Landen bezocht: