Kerkenland - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu Kerkenland - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu

Kerkenland

15 Oktober 2015 | Brazilië, Belo Horizonte

In de loop der weken al weer veel kerken bezocht. Elke keer een andere kerk. En dan geen dienst van een uur, nee trek er maar rustig ruim 2 uur vooruit. Elke kerk heeft zijn eigen band. Vorige week zaterdag naar kerk van huisgenote geweest in de favela waar ze in haar jeugd gewoond heeft en waar zus met gezin woont. Samen met Amerikaanse pastor die hier enkele dagen in huis verbleef en nog 7 anderen eerst naar zus op bezoek. We waren echt de Filistijnen die het kleine huisje binnen vielen. Ze waren erg gastvrij en vriendelijk. Erg mooi afgewerkt huisje trouwens. Bleek dat echtgenoot timmerman is en alles zelf maakt. Prachtig huisje maar lokatie niet echt goed, want toen we naar huis liepen na de kerkdienst. Bevonden zich langs de route veel agenten met getrokken pistolen. Kan dus zomaar gebeuren dat je kogels om je oren krijgt. Heeft collega al een keer meegemaakt dat hij zich tussen kogels bevond. Kwestie dus van even flink doorstappen.
Wat die kogels betreft werd ik deze week wakker en hoorde dat er in straat geschoten werd 6 x. Wel vreemd hoor zo dichtbij. Ik dacht nog zal ik even voor raam gaan gluren zoals ik dan thuis doe als er herrie in de straat is, maar nu dacht ik toch dat ik het maar even niet moest doen, voor hetzelfde geld vliegt er eentje door de ruiten.
Zondags werden we uitgenodigd door 2 pastors van kerk ander huisgenoot. Pastor Al de Amerikaan zou ook daar gaan preken. Begin middag werden we voor de lunch uitgenodigd bij 1 van de pastors. Prachtig huis. Hele gezin sprak Engels. Kinderen waren allemaal muzikaal en gaven ook nog een concertje. Cello en viool. Speelden een lied van de Beatles. Prachtig. Na wat gerelaxt en spelletjes gedaan gingen de pastors ons hun projecten van de kerk laten zien. Het ene lag boven op een berg, dicht bij ijzermijnen. Maar de rit.......o,o, wat een dodemansrit. Ik durfde bijna niet te kijken zo hard we gingen en die 4 meiden achterin maar gillen van angst en lachen. De heldinnen! Vraag me af of dominee Martien ook zo die berg op zou scheuren. Hij kon wel goed rijden hoor, maar ja, ik denk dan altijd: als die remmen het maar doen.
Boven aangekomen werd het gebouw laten zien wat hun project zal worden. Ze willen vanuit dit gebouw allerlei cursussen door vrijwilligers laten doen voor de mensen op de berg. (Zeer arme bevolking).
Veilig weer naar beneden naar Sabara een stadje met nog enkele gebouwen uit de 16e eeuw, waar ze ook een locatie hebben voor cursussen. Daarna naar hun kerk. Ook daar weer gezellig en volle kerk.
Doordeweeks het gewone programma wat door gaat. Laatste paar keer zelfstandig Engelse les gegeven in de gevangenis. Ging leuk, heel simpel want in cel huiswerk leren kan niet want ze mogen geen papiertje mee de cel in. Alles wat we meenemen wordt geteld en na afloop wordt alles weer geteld.
Straatwerk gaat ook allemaal door. Afgelopen vrijdag zaten we met een hele grote groep straatjeugd op de stoep van een kerk, toen er ineens een hele grote man kwam aanrennen met bloot lijf, pamper aan en om hoofd en bovenlijf grote verbanden en aan armen waren nog slangen van infuus te zien. De man zag er wild uit. Ik dacht ...o,o.als dat maar goed gaat. Gelukkig rende hij al schreeuwend voorbij want het bleek dat de politie (soort Rinse) achter hem aanzaten. Hij bleek te zijn ontsnapt uit ziekenhuis waar mensen liggen die niet lang meer te leven hebben volgens collega. Nou volgens mij is ie dus weer opgestaan ..... Van alle kanten renden er agenten en boef (of niet) werd opgepakt.......

• 15 Oktober 2015 - 15:43

Ans:

Hoi Thea,

Ik heb net al je verslagen gelezen. Wat een mooie verslagen van alles wat je meemaakt. Het zit er dus weer bijna op. Morgen hebben we de wijk maaltijd maar daar ben jij niet bij. Ik wens je nog een gezegende tijd en tot ziens.