De andere wereld - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu De andere wereld - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu

De andere wereld

Door: T

Blijf op de hoogte en volg

21 Augustus 2013 | Brazilië, Belo Horizonte

Maandag met een ervaren werker omhoog geklommen in favela om wat huisbezoeken te doen. Niet te beschrijven wat je daar tegenkomt. 9 mensen die in 2 kleine kamertjes leven met slechts 2 matrassen op de grond, en ergens anders een oma die alleen maar in bed ligt met een kleinzoon waar ze dus niet meer voor kan zorgen,gelukkig is er een tante die hen beiden wat in de gaten houdt, want opa heeft het te druk met wat vrouwtjes waarschijnlijk. Door een donatie door de staat van 1800 liter melk, hebben we dus wat pakken melk af kunnen leveren in beide huizen. Wat zijn wij toch een gezegende mensen, is het enigste wat ik kan denken! Ook de mensen die hier werken moeten in alle soberheid leven,draaien echt alleen maar op giften van mensen die hun ondersteunen. Veel komt er dus uit Nederland vandaan. middageten wordt verzorgd en het avondeten moeten we zelf regelen. De pannen zijn zo levensgevaarlijk met halve handvatten, dat ik ga proberen om wat goede pannen er voor in de plaats achter te laten, want wat hebben ze aan zendelingen met brandwonden. Vandaag zijn er groepen schoolkinderen langsgeweest. Worden verdeeld onder diverse leiders. Doen deel sport, deel spel en deel bijbelverhaal. Mijn bijdrage is hierbij assisteren, aai over de bol en heb potje basketbal meegedaan. Ze genieten ervan, worden daarna weer in bus gezet naar eigen locatie. Wat de koude betreft slaap ik inmiddels onder 3 dekbedden, ademhalen gaat nog net, maar ik ben tenminste warm! De douche is koud, maar gaat morgen gerepareerd worden. Het is elke morgen weer een sport om er zo snel mogelijk onder vandaan te komen. Morgen gaan er 2 Barneveldse meisjes naar huis, zijn hier ook 2 mnd geweest, moeten weer aan de studie.Dus wordt rustiger in casa Luzeiro. Nou lui, ik hoop dat jullie weer genieten van mijn stukje, ik geniet in ieder geval van alle reacties die jullie plaatsen! liefs.....

  • 22 Augustus 2013 - 19:31

    Wolly De Wit:

    Lieve The,
    Ja wat hebben we het in Nederland goed, alles waar we over kunnen zeuren is het weer, maar daar kunnen we nu niet over zeuren want het is al een hele tijd mooi! Het is wel afzien met een koude douche, je bent wel meteen wakker en goed voor de ademhaling! En als we je kunnen helpen met de pannen ofzo dan geef je maar een seintje. Dikke zoen Wolly

  • 22 Augustus 2013 - 20:24

    Willy De Breij:

    Lieve Thea,
    Afgelopen zaterdag liepen we door de Jordaan om de plekken op te zoeken waar Rob's grootmoeder was geboren op opgegroeid, in grote armoede. Wij dankten de hemel dat we het nu zo goed hebben. Wat moet ons leven in schril contrast staan met het leven in de favela's. Doe voorzichtig en blijf jezelf. Ik kijk met grote belangstelling naar verdere berichten. Liefs, Willy

  • 22 Augustus 2013 - 20:50

    Frouwina Van Der Meulen:

    Hoi Thea,
    Ik heb met belangstelling je 1e ervaringen gelezen. Inderdaad wat hebben wij het dan goed. Zelfs het weer in Nederland is nog steeds zomers. De scholen zijn weer begonnen, dus ik sta weer voor de klas. De 1e indruk is dat de kinderen wel volgzaam zijn. Zoals je weet ben ik voor 1 jaar weer kleuterjuf geworden. Verder zijn we druk met het schilderen van de buitenboel. Het vordert! Lieve Thea zet hem op en tot je volgende verslag. Gr. Frouwina.

  • 22 Augustus 2013 - 22:02

    Berna Verbeek:

    Hallo Thea

    Eindelijk je site gevonden, wat een verhaal en inderdaad wat hebben wij het hier goed, hier alles goed, zaterdag een weekje wandelen,in Luxemburg, en Tessa,s buikje wordt steeds dikker
    we hebben lekker weer hier niet te heet, mart is peren aan het schillen we hebben er weer veel thea tot volgende verslag
    ik mis je wel hoor
    groeten ook van Martin doeggggggggggggggggggggggggg
    Berna

  • 22 Augustus 2013 - 22:20

    Katie Abma:

    Hoi Thea,
    Na jouw onverwachte reactie op de wijkteamuitnodiging heb ik al uitgebreid gereageerd. Nu wil ik nog even laten weten dat de poging je verhalen te lezen gelukt is. Ik vind het spannend. Dat is het woord dat mijn kleinkind van 5 gebruikt als ze bedoeld dat ze bang is. Dit vind ik erg spannend, maar jij staat je mannetje, en wij zijn beretrots op je!
    Groet, Katie

  • 22 Augustus 2013 - 23:33

    Marchien Zeeman:

    Hallo Thea.
    Fijn om weer iets te lezen over je belevenissen.Vorig jaar hebben we vanuit de verte de favela gezien en je had toen nog geen idee dat je er een jaar later midden in zou zitten.Maar als je hart je ingeeft dat het goed is om dit te doen,zul je geen spijt hebben.Ook als het moeilijk is om te zien hoe mensen en kinderen moeten leven op deze aarde.Al die kleine lichtpuntjes die je kan geven zoals een aai over hun bol of een glimlach,zijn voor hen en voor jou onvergetelijke momenten!
    Een lieve groet van Marchien.

  • 23 Augustus 2013 - 13:21

    Rian Wismeier:

    Leuk om te lezen. Ben beetje jaloers. Geniet er lekker van.
    Groetjes, Rian

  • 24 Augustus 2013 - 11:40

    Jan En Tineke:

    Lieve Thea, het klinkt allemaal overweldigend. Blijft super stoer van je dat je het doet. Inderdaad hebben wij het hier maar goed. Fijn dat je iets voor ze kan betekenen. Jan is met z'n vader en Hans eindelijk dan een weekendje naar Ameland. Dus hoop zo dat ze optimaal genieten en alles goed gaat. Hij heeft donderdag een prik in de heup gekregen voor de pijn en die helpt erg goed. Dus dat is fijn. Nou lieverd, hou je taai, we denken aan je en missen je. Veel leefs van ons, Jan en Tineke

  • 27 Augustus 2013 - 19:17

    Ans Rietveld:

    Hoi Thea,

    Wat leuk om jouw reisverslagen te lezen. Het is een hele andere wereld waarin jij je nu begeeft maar wel iets voor jou om daar met die mensen en kinderen bezig te zijn. Voor ons ook een leuke manier om mee te krijgen hoe het daar toe gaat. Ik heb zo'n vermoeden dat je geen spijt hebt dat je daar nu bent. Nog veel te doen daar en ik blijf je verslagen volgen. Hartelijke groeten.

  • 08 September 2013 - 12:13

    Irene Klijn:

    Hoi Thea,

    Even tijd om je via het net op te zoeken en even bij te blijven.
    Ik ben er stil van.
    Zorg jij maar voor pannen, als je begrijpt wat ik bedoel ;))

    groet Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Belo Horizonte

werkvakantie

Belo Horizonte

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2015

Onderweg naar morgen

15 Oktober 2015

Kerkenland

13 Oktober 2015

Kraambezoek

07 Oktober 2015

Zaak van leven en dood

23 September 2015

De trein die voorbij rijd

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 1040
Totaal aantal bezoekers 17379

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 10 Oktober 2013

werkvakantie

Landen bezocht: