van kerk naar kerk - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu van kerk naar kerk - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu

van kerk naar kerk

Door: T

Blijf op de hoogte en volg

27 Augustus 2013 | Brazilië, Belo Horizonte

Er is weer heel wat te vertellen......
Inmiddels wat kennisgemaakt met andere mensen van Jeugd met een Opdracht die hier op diverse locaties in de stad werkzaam zijn. Op zaterdagmiddag komen hier mensen van andere kerken die ook inmiddels een dagdeel voor vermaak van de kinderen komen verzorgen. Je weet nooit van tevoren hoeveel kinderen er gaan komen,
Van die kerk kwam er een heel team,ook ik mocht er aan meewerken. Ik mocht de clown gaan uithangen (eigenlijk geen slechte rol voor me, ging me gewoon goed af) Het was de bedoeling dat de kinderen zo snel mogelijk 10 ballonnen in mijn broek propten (hele grote broek) de groep die het snelst alle ballonnen er in hadden gedaan was de winnaar. Dat was dus lachen geblazen. s Avonds naar moderne rk geweest,mooie dienst (verstond er natuurlijk niet zoveel van) daarna bij oma van Klaas en Denise lekker gekoffietafeld (lijkt me echt een Braziliaans woord). Dan komt daar de zondag. bijna niemand in huis, dus wat te doen. Eerst maar eens richting hippiemarkt in het centrum, loeidruk maar leuk, de barometer wees 34 graden aan, lekker door binnenstad geslenterd en gedreuteld en tot slot nog even de supermarkt in voor drinken en fruit. Toen op zoek naar de bus die mij richting kerk zou brengen, waar om 17.00 uur een Engelse dienst zou plaats vinden. bus gevonden en daar ga je dan door die stad heen. af en toe heb je het gevoel dat je in een raket zit die afgeschoten wordt. kwestie van je ogen goed dicht doen en verder maar even een schietgebedje doen hier en daar, want de hellingen zijn hier niet gering. Eindelijk bij de Lagoinha kerk aangekomen blijkt het al 10 over 5 te zijn. Ik werd naar boven doorverwezen waar een dienst aan de gang was. Ik nog denken...dit is geen Engels, maar we wachten maar af wat er nog komen gaat, misschien veranderd de taal nog sinds ik binnen ben of wordt het geluid nog omgezet in mijn oren, maar nee hoor....
De dienst bleek afgelopen te zijn, wat een pech, dus ik vragen wanneer de Engelse dienst zou beginnen, maar net als alle mensen hier, begrijpen ze eigenlijk niet wat je vraagt, dus die mevrouw antwoordde dat het om 18.00 uur gaat beginnen. nou dan maar een banaan gaan nuttigen en frisdrank want dat had ik per slot van rekening net gekocht, en mijn maag begon rammel te vertonen en ik dacht dat moeten we niet hebben, want anders ben ik direct een storend element tijdens de dienst. De tijd nadert en ik vraag me af wanneer al die Engelsen nou binnen gaan komen, maar al wat er komt geen Engelsen alleen maar Brazilianen. Het loop voller en voller en de dienst gaat beginnen en ja hoor Wolly: weer verdwaald zat ik in een verkeerde dienst, vraag me nog steeds af wat voor dienst het was, of het nou baptist, pinkstergemeente of iets anders was, het was een geweldige dienst, met band, zanger en goede spreker (voor zover mijn Portugees het weer toeliet).en hij duurde maar liefst 2 uur!
Inmiddels pikkedonker dus maar weer met taxi naar huis, want in donker hier is niet vertrouwd. Thuisgekomen moesten ze lachen, blijkt dat de Engelse dienst een etage lager was in dat grote gebouw, dus gewoon afslag gemist. Vanmorgen weer de wijk in geweest. Weer wat bezoeken gedaan, heb nog wat leuke foto's kunnen nemen van allemaal tienermoeders met baby's en neef erbij. Toen ik vertelde dat ik graag een foto van ze zou willen maken, schoten ze allemaal weg om zich op te tutten en hun haren te kammen. Vrolijke boel, maar wat een triestigheid allemaal, wat een toekomst! Heb beloofd dat ze een mooie foto van mij gaan krijgen, als aandenken. Op straat is het hier bijna niet mogelijk om foto's te maken ivm diefstal. Verder weer bij mevrouw van vorige week geweest met al die kinderen en 2 matrassen. Bleek dat ze al heel lang niet meer iets warms had kunnen maken, zou dus mooi zijn als dit gezin een gasfles zou kunnen krijgen zodat ze iets zou kunnen koken. ik heb dus gedaan wat mijn hart mij ingaf. Besloten om een gasfles te doneren van het geld wat ik in Holland van diverse donateurs heb gekregen. Dus mensen.. Dan weten jullie wat er met het geld gedaan wordt! Verder nog bezoek gebracht aan gezin wat veel te maken heeft met kinderen met drugs en hier en daar een praatje onderweg. Vanmiddag weer met Australische naar ortho clinic geweest omdat de hechtingen eruit mochten, daarna weer als een opgepropte worst in de raket naar huis. ik hoop dat jullie weer genieten van mijn belevenissen en tot de volgende keer maar weer..........

  • 27 Augustus 2013 - 22:55

    Sylvia:

    Thea, jij kunt wel een boek schrijven straks. Je schrijft nl heel leuk. Wat een belevenissen. Wat een toestanden daar en wat fijn dat jij daar een klein beetje steun kunt bieden en dat ook zelf kunt bepalen. Ga zo door met je goede werk en met het schrijven op deze site.
    Groetjes Jur en Sylvia

  • 29 Augustus 2013 - 08:25

    Sandra Nauman:

    he thea,
    eindelijk heb ik je gevonden.
    wat een geweldige verhalen allemaal.
    en kan ook alleen jou overkomen dat je de verkeerde dienst hebt.
    maar zo zie je nog eens een andere kant.
    we missen je, de verhuizing komt steeds dichter bij wordt wel heel spannend allemaal, de keuken kastjes zijn al opgeruimt, het word steeds leger hier en ook weer drukker, je kan merken dat de vakantie weer voor bij is.
    wat goed van je om die gas fles te doneren, ik hoop dat ze er lang mee kunnen doen.
    succes daar
    groetjes van ons en ramon en kids.
    xxxjes

  • 29 Augustus 2013 - 16:44

    Je Zus Aukje:

    Lieve zus,

    Ik heb al je berichten gelezen, m'n kinderen houden me op de hoogte.
    Geweldig dat je dit werk mag doen en ik wens je veel succes en sterkte daar in Brazilië.

    Een dikke pakkerd van Aukje!

  • 29 Augustus 2013 - 20:27

    Wolly De Wit:

    Hallo Thea,
    Wat heb je al weer veel beleefd en gedaan, in de ruim 2 weken dat je weg bent! Verdwalen in een kerkdienst is niet zo erg, maar wat is het toch moeilijk als je wat vraagd en ze begrijpen je niet.
    Overmorgen gaan we de rommel voor de rommelmarkt weer ophalen, Sjaak heeft zijn broer Jan gevraagd in jou plaats, vind je wel goed he. Verder gaat Denise je schoenen verkopen, dus wat de rommelmarkt
    betreft ben je goed vervangen, verder is het best vreemd dat je zo ver weg zit, maar uit je verhaal maak ik op dat je je al aardig thuis begint te voelen. lieve groeten Wolly en ook van Sjaak.

  • 30 Augustus 2013 - 19:53

    Trienke Zeeman:

    lieve verre zus,

    Je verhaal van zondag gelezen, ik vind dat je er een spannende dag van hebt gemaakt, maar doe je wel voorzichtig in die grote vreemde stad, Gustafo (zwager van Denise) kunnen we er ook niet op uit sturen om je te zoeken want die ligt plat heeft met zijn motor een ongeval gehad, maar dat heb je misschien al van oma gehoord. Ga je het zondag weer proberen? Hier alles kits, Gerda haar huis ziet er weer strak uit, heeft Frits voor gezorgd, ze woont weer op stand. Hier gaat alles zijn gangetje, mooi weer, dinsdag Riet Kaars een dagje gehad, altijd gezellig, morgen gaan ze weer ophalen, dus zijn de mannen weer onder de pannen. Ik zou zeggen doe al je collega's de groeten en ik wens je weer veel goeds in de nieuwe week die voor je ligt.
    veel liefs van Piet en Trienke

  • 01 September 2013 - 12:53

    Berna:

    Ha die Thea,

    Het komt me bekend voor verdwalen in een stad zelfs als we in Hoorn winkelen, dan weet je niet welke kant we weer verder moeten
    Maar wel uitkijken hoor en voorzichtig zijn in die stad, en inderdaad als je terug bent kan je wel een boek schrijven van alles wat je meemaakt, wij zijn net terug van een wandelweek in Luxemburg,daar is de natuur verschrikkelijk mooi, we hebben veel geklommen en gedaald in de bossen daar, morgen ga ik met Martin sorteren in de Kerk,
    Thea hou je taai,en groeten van ons
    Martin en Berna Verbeek

  • 02 September 2013 - 15:17

    Willy:

    Lieve schone zuster,
    Wat een verhaal. Ik vind het geweldig dat je in je eentje gewoon op zoek gaat. Dat je daarbij de kans loopt te verdwalen heb je kennelijk ingecalculeerd en zal je hopelijk niet weerhouden de volgende keer weer op onderzoek/avontuur te gaan. Ik vind het in een vreemde stad waar je ook nog eens de taal niet goed spreekt enorm moeilijk om je weg te vinden. Des te groter is de smaak van de overwinning als het gelukt is. Een volgende keer wordt het al makkelijker. Twee weken geleden stond er een bericht in de Volkskrant, dat Cuba 4000 artsen naar Brazilië ging sturen vanwege de slechte gezondheidszorg. Is dat een goed bericht of betekent het slechts een druppel op de bekende gloeiende plaat? Vorige week had dezelfde krant een uitgebreide fotoreportage van een favela in Rio de Janeiro. Merk je wat van de komende grote sportmanifestaties in Belo Horizonte of gaan de voorbereidingen en de daarbij optredende verbeteringen aan infrastructuur en gezondheidszorg aan je (tijdelijke) woonplaats voorbij?
    Gelukkig heb je daar ook rommelmarktjes en markten, nu je de eerste zaterdag van september moet missen (en zij jou). Ik troost me met de gedachte dat ik in Broek in Waterland mijn hart heb kunnen ophalen, want zoals je weet moet ik Monnickendam dit jaar ook aan me voorbij laten gaan. Als we terug zijn laat ik je weten of we de Etna beklommen hebben.
    Tot binnekort, liefs Willy en Rob.

  • 02 September 2013 - 21:22

    Frouwina:

    Lieve Thea,

    Wat een belevenissen! Ik ga alweer voor de derde week naar school. er zijn momenteel 25 kinderen in de klas en ik vind het gezellig om weer terug te zijn in de kleuterklas. Het blijft uitzonderlijk droog en nog vaak mooi weer in Nederland. De jaarlijkse kermis was een ware happening in Edam.Thea schrijf ons maar veel en in gedachten ben ik bij je. Gr. je vriendin Frouwina.

  • 02 September 2013 - 22:37

    Klaas:

    Bom dia tia Thea,

    Die trip van u naar Belo is 1 groot avontuur! Die kant van Belo heb ik nog niet gezien waarschijnlijk omdat het niet zo heel veilig is maar de Brazilianen willen natuurlijk ook liever de beste kant van het land laten zien. Fantastisch om de verhalen in ieder geval te lezen.

    Mooi om te lezen dat het Nederlandse geld (van oa. Denise haar verjaardag) zo goed terechtkomt. Dit is een goede reden om zaterdag bij de rommelmarkt extra ons best te doen. Dit soort werk maakt de wereld een betere plek en het geld komt zeker weten op de plek waar het moet zijn!

    In ons hart zijn we ook in BH en hopelijk denk je af en toe aan ons tijdens het drinken van een Guarana!

    Ate logo!

    Klaas en Denise

  • 04 September 2013 - 11:00

    Jan En Tineke:

    Lieve Thea, we hebben weer genoten van je verslag. Wel spannend allemaal hoor. Ik blijf het maar moedig vinden dat je dat allemaal durft. En wat heerlijk dat je al die kinderjtes aan het lachen kunt maken. Ik zie het al voor mij, jij met die gekke grote broek en al die lachende donkere toetjes. Ja het blijft zo vreselijk schrijnend die armoede maar het is ook heerlijk dat je daar nu persoonlijk en financieel een positieve bijdrage aan kunt leveren. We wachten in spanning op het volgende verslag. Veel liefs, hou je taai en we denken aan je. Jan en Tineke

  • 04 September 2013 - 21:24

    Alie Roos:

    Hallo Thea,
    Jij maakt er wat van in dat verre land, super hoor.
    hier is het ook nog steeds mooi weer, de bomen beginnen iets te kleuren, ook weer mooi.
    Het ziet er naar uit dat we tijdens de Bazar ook goed weer zullen hebben.
    Ik heb Zaterdag op Ilse en manouk gepast, konden Mariët en Gudo spullen op halen.
    s'Middags naar katwoude, mijn zwager werd 80 jaar, erg gezellig met elkaar.
    Deze week was het soteren geblazen, Neeltje en ik hebben toch een werk gehad,
    om de camping bedjes op de pootjes te krijgen, dat heeft menig zweet druppeltje gekost,
    maar het is gelukt , de aanhouder wint.
    Het is leuk om zo met elkaar te werken, weet je nog dat wij wegens de regen onder de aanhanger zaten?
    Ik heb een hele drukke Zomer gehad, enorm veel gasten, 18 September zullen de laatste bij mij slapen.
    Jemoet ergens een grens trekken, dan gaan we aan onze vakantie denken[17 ocktober],
    Thea het da je goed, groetjes Alie

  • 05 September 2013 - 14:01

    Gerrie Keesman:

    Hallo Thea,

    Heel veel zegen bij alles wat je mee maakt op je pad.
    Het zal je leven veranderen.....

    hartelijke groet, Gerrie.

  • 05 September 2013 - 16:46

    Rian:

    Lieve zus. Je brieven gelezen bij Ruud en Rian. Ik vind je dapper om dit allemaal zo te doen in dit vreemde land, in de vreemde kerken. Je hebt toch vast de zegen mee gekregen in de kerk, al verstond je er niets van. Hoe is het met je eten, is dat er genoeg? Ik hoop dat je je goed voelt bij het werk dat je doet. Ik bid voor je dat je veel kracht krijgt en het je sterkt en dat je het vol mag houden deze twee maanden. Dat zal vast wel. Ik zit heerlijk aan de koffie bij Rian en Ruud, Theo en Bas van Willemke zijn er ook. Lieverd ik eindig met deze lange brief. Veel gezondheid toegewenst, kracht en wijsheid. Een hartelijke groet van Johan en mij, Gre.

  • 05 September 2013 - 19:13

    Wiets Meerwaldt:

    Lieve The,
    Even weer een berichtje uit Gouda, net even alle reacties op jouw berichten gelezen, ook heel gezellig. Zaterdag ga ik gewoon weer een dagje naar Monnickendam, zoals elk jaar. Ik had misschien al wel eens verteld dat ik wilde skaten, nou dat gaat er van komen, ik heb ze gekocht en maandag a.s. heb ik een proefles. Je komt toch wel weer terug he na die 2 maanden, niet blijven hangen hoor. Genoeg gespreksstof voor de komende jaren. Wat denk je? ik heb de wintersport geboekt, Soll natuurlijk. Nou lieve zus, heel veel liefs en let op jezelf groetjes van Koos
    dikke kus Wiets

  • 06 September 2013 - 00:12

    Wietske:


    hè dag Thea

    Kreeg van Ellen vanavond de gegevens om je reisverslagen te lezen.
    Het was namelijk medewerkersverkoop van de rommelmarkt en tijdens de koffie kregen we het over jou.
    Want je begrijpt een rommelmarkt zonder jou is toch anders dan anders, daar wordt over gepraat!
    Heb inmiddels je relaas gelezen em dat maakt het allemaal meer dan goed.
    Wat een belevenissen Thea.Een totaal andere wereld hè.
    Je bent een topper dat je deze droom waar maakt.
    Mijn moeder zei altijd: Wie goed doet, goed ontmoet.
    En volgens mij werkt dat bij jou ook zo
    Laat je hart maar spreken!
    Wens je beschermengelen om je heen, vooral als je op weg bent naar kerken!
    veel liefs ook van Alex

  • 07 September 2013 - 21:01

    Riek:

    Hoi Thea,
    Wat een mooie en emotionele dingen maak je mee, geweldig! Ik wens je nog een hele mooie tijd en tot een volgende keer.
    Liefs, Riek

  • 08 September 2013 - 12:20

    Irene Klijn:

    Dag Thea,

    Genoten van je verhaal.
    Gods Zege en bescherming toegewenst.
    groet Irene en Henk

  • 08 September 2013 - 16:26

    Ans Rietveld:

    Hoi Thea,

    Wat een belevenissen allemaal. Heel leuk om te lezen en je zal straks ook wel heel veel te vertellen hebben. Fijn dat je echt iets kan betekenen voor die kinderen daar. Dat van die clown dat zullen we onthouden. Dat kunstje kan je straks ook opvoeren in de Oosthoek. Ik kijk al weer uit naar je nieuwe verhaal. Heel veel liefs en avontuur. Ans

  • 09 September 2013 - 11:05

    Nina :

    Lieve thea.

    het spijt me echt heel erg dat ik niet eerder tijd heb gehad je verslagen te lezen. Want wat moet ik lachten om je manier van schrijven. Had ik je toch een reisverslagenboekje cadeau moeten doen. Eerlijk dat je verteld dat je al een paar keer verdwaalt was. Schijn ik ook wel eens last van te hebben. Ben ik daar nu eindelijk is niet de enige in. Wat een mooie ervaring moet dit voor je zijn. Fijn ook dat je terug kan vallen op de ouders van Denise. Ik hoorde dat je daar vaak langsgaat. Goed om te horen en te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Naar mijn idee is gewoon instappen en je ogen dichtdoen, zien wat er op je af komt de beste manier om te leven in het avontuur waar je nu in zit. Gewoon meegaan in wat er gebeurd. Jou voorstellen als clown gaf een grote glimlach op mijn gezicht. Die rol is je op je lijf geschreven. Ik zag dat er helaas geen foto's zijn toegevoegd van die outfit. Houd ik die nog tegoed? Er wordt veel naar je gevraagd hoor lieve Thea! het huis staat er nog mooi bij. Rinse houd zich heel braaf aan zijn taken. De plantjes staan niet op een droogje en tjeerd heeft zich de fantastische taak toebedeelt af en toe is langs te komen en te zeggen. Het ziet er netjes uit hier;) dus ieder zijn taak. Ook met die lieve noor gaat het heel goed. Ze komt heel vaak even kroelen. en speelt lekker in de tuin of ligt hele dagen in de stoel te slapen. Alles gaat zijn gangetje. Ik ga vanaf nu je reisverslagen bijhouden. Oh en gister is mijn oma 95 geworden. Ik ben met Rinse naar het feest geweest. Was heel erg gezellig. En oma was heel tevreden. Eindelijk al mijn nichtjes en neefjes weer gezien. Lieve Thea. Ga het avontuur weer tegemoed en help ieder met je aai over de bol en je betrokkenheid.

    liefs,
    Nina

  • 10 September 2013 - 21:44

    Renske & Bart - Jan:

    Ha Thea,

    Van Tjeerd je site doorgekregen en ik lees nu net je verslagen. Wat gaaf! Ik heb echt een lach en een traan in mijn gezicht. Zie je helemaal staan en gaan daar in die grote stad vol Brazilianen, die allemaal even vriendelijk lachen maar je voor geen meter begrijpen :)
    Het raakt me om te lezen dat je mensen zo tot hulp kunt zijn en dat je doet wat je hart je ingeeft. Daarvoor ben je daar. En daarmee kun je het verschil maken. Want jij zit daar wel en wij zitten nog hier. Veilig achter onze beeldschermen ...

    Blij om je te kunnen melden dat er weer een prachtige opbrengst was met de bazaar afgelopen zaterdag. We mogen ruim € 18.000 verdelen over de goede doelen! Fijn dat we op deze manier toch met elkaar een steentje kunnen bijdragen aan jouw avontuur.

    Ik ga nu snel je volgende verslag lezen. Ben erg benieuwd :)
    groetjes, Renske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Belo Horizonte

werkvakantie

Belo Horizonte

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2015

Onderweg naar morgen

15 Oktober 2015

Kerkenland

13 Oktober 2015

Kraambezoek

07 Oktober 2015

Zaak van leven en dood

23 September 2015

De trein die voorbij rijd

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 815
Totaal aantal bezoekers 17384

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 10 Oktober 2013

werkvakantie

Landen bezocht: