Avontuur - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu Avontuur - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Theam - WaarBenJij.nu

Avontuur

Door: T

Blijf op de hoogte en volg

12 September 2013 | Brazilië, Belo Horizonte

Op het moment dat ik dit schrijf hoor ik in de straat een auto langskomen met snoeiharde muziek via de luidsprekers. Zijn of macho's, maar over het algemeen zijn het de drugsdealers. Op die manier laten ze waarschijnlijk merken dat ze er weer aankomen. Gebeurt ook wel eens rond middernacht, dan ben je dus weer wakker. Regelmatig kan ik ook "meegenieten" van een stel zingende meiden, die met luidsprekers aan het oefenen zijn voor een kerkdienst. In elke straat is hier bijna wel een soort kerk. Hebben volgens mij 4 x per week een dienst. Na de brullende meiden komt er dan meestal de dominee die er ook wat van kan met schreeuwen. nou geef mij dan maar Martien of Eugène hoor! Die kerkjes zien er niet onaardig uit. Zitten meestal handjevol mensen in. Elke straat heeft er wel bijna 1. Samenwerken willen ze eigenlijk niet, dat is concurrentie. toch probeert JOCUM deze mensen met elkaar in contact te brengen. Ik ben 2 weken geleden in de wijk op woensdagavond naar zo.'n dienst geweest. Dat was een grotere gemeente. het is de gewoonte dat je je naam op een lijst zet, die een kerklid je aanreikt. Tijdens de dienst wordt je naam opgenoemd en wordt er aan je gevraagd of je misschien ook iets zou willen zeggen. Een van mijn medegangers ging dus naar voren en vertelde dat we van JOCUM waren en dat we hun graag willen uitnodigen voor een bijbelstudie die in oktober van start gaat. Hierop werd door de voorganger positief gereageerd en die heeft het nogmaals herhaald. Ook hier werd de dienst door muziekgroep begeleid. Leuke dienst en schijnt door mijn metgezellen ook goede preek te zijn geweest. (Mij kunnen ze natuurlijk alles wijsmaken). Reizen met de bus blijft hier een echt avontuur. Ben dus al weer paar keer ergens uitgestapt waar je beter niet in het donker kunt staan. De bus was goed, maar rijdt in het weekend niet naar eindhalte die hier voor de deur is, maar stopt een stuk eerder waar je eigenlijk beter niet kunt staan als het donker is. Zowel chauffeur als conducteur begrepen geen hout van wat ik nou wilde. JOCUM? Nooit van gehoord! Gelukkig kwam een man mij te hulp die engels sprak. Hij vroeg of ik echt daar naar boven moest. Vertelde dat ik daar echt naar toe wilde. Hij raadde mij om niet te lopen (stil stuk straat en luguber als het donker is), ik heb hem dus gevraagd om dan aub een taxi voor me te bellen. Dus weer veilig thuis aangekomen en no panic. Verdraaid nog aan toe, hetzelfde gebeurt mij een paar dagen later. Sta ik weer op datzelfde stukje. Maar wederom zat er een soort engel in de bus, waar ik samen mee opgelopen ben door dat stuk straat. Deze jongeman ging naar oma in de favela, waar hij opgegroeid was. Hij was een jaar voor werk in Amerika geweest en zou wel weer willen gaan. We hadden leuk gesprek en sindsdien heb ik papier en pen in mijn rugzak want had gekund dat hij Tjeerd aan een baan had kunnen helpen. Hij heeft mij keurig voor de poort afgeleverd. Pasgeleden zat ik de bus die hier voor de deur vertrekt, komt er op het laatste moment een knul binnenstormen, zwaar bezweet en laat van alles vallen. En ik maar denken: wat heeft hij toch moeten haasten om die bus te halen. Door de haast laat hij ook nog eens van alles vallen die stumper. Vond het wel vreemd dat zo'n knul wel minstens 3 telefoons heeft en een mini I pad. Totdat hij in een portemonnee keek, die opende en deze nog even snel naar buitengooide. Toen drong het tot me door dat dit alles gestolen was. We hadden hier te doen met een echte dief...... Jammer dat ik niet genoeg Portugees spreek...
Gisterochtend vroeg in de morgen hoorde ik iets kloppen aan een deur in de gang, dacht dat het een etagegenoot was. Later bij het ontbijt werd mij gevraagd of ik op haar deur geklopt had. Zij vertelde dat toen zij bijna aangekleed was er op haar deur werd geklopt. Zij heeft haar deur als zij slaapt nooit op slot. Toen zij beneden richting keuken liep, kwam zij een jongeman tegen met een soort black en deckerbox bij zich.Zij vroeg nog aan hem wat hij kwam doen, hij antwoordde dat hij even schuilde omdat hij gevolgd werd. Zij vroeg hen nog doodgewoon of zei hem even uit moest laten. Was niet nodig zei hij en hoeps... Weg was hij en sprong over die hoge muur. Was dus een inbreker die in ons huis was en doordat hij merkte dat Salome in haar kamer was is hij dus gestoord in zijn doel. Mazzel en ik heb altijd mijn slaapkamerdeur op slot. Achteraf blijkt dat hij de beamers waarschijnlijk niet gezien heeft, maar er ontbreekt wel een kostbaar iets.
Aangeven bij de politie voegt niets toe, want die komen hier maar weinig, hier hebben eigenlijk de drugsdealers het voor het zeggen. Raar maar waar. Zo ik vind het wel weer genoeg spanning voor jullie, ik ga nu in ieder geval weer lekker slapen.
En over dat klussen dat houden jullie tegoed..... Wordt vervolgd



  • 12 September 2013 - 15:23

    Marchien Zeeman:

    Beste Thea.
    Zeg,niet al te avontuurlijk worden hoor!We hopen je toch echt heelhuids in Monnickendam terug te zien!
    Dat je de tijd in Belo Horizonte wilt benutten,begrijp ik.Maar zoek voor deze 2 maanden even iemand,die met zo,n leuke vrouw als jij, s,avonds op stap wil gaan.(was dat maar zo makkelijk he!)Gewoon netjes bij de poort laten afzetten en verder geen tramelant!
    En het zou een geweldige tref zijn als jij voor Tjeerd een contact kan leggen wat betreft een baan daar.Wie weet wat je allemaal nog voor elkaar krijgt!
    Groetjes en hou je taai!
    Marchien.

  • 12 September 2013 - 19:42

    Trienke Zeeman:

    lieve avontuurlijke zus,

    Wil je a.u.b. een beetje uitkijken met al die lugubere mannen daar op straat en ga niet alleen in het donker, nou met zulk advies kun je natuurlijk niets. We weten nog van die zaterdag in Rio dat het ook opeens spannend werd en dat we meteen weg moesten. Een spannend verhaal is leuk maar het moet niet gevaarlijk worden. Eigenlijk zou ik wel even om de hoek willen kijken en een dagje met je ruilen of samen deze dingen willen beleven. Je 4 weken zitten er hier op, ga je deze week al naar het andere huis, en dan koffie drinken bij Savassi? Het meest spannende wat hier gebeurd is dat het heeft geregend nou is dat spannend of niet.
    Volgens mij kunnen voor Tjeerd de dagen niet vlug genoeg gaan, hij kocht zaterdag op de rommelmarkt een grote spiegel speciaal voor Debora hij wist alleen nog niet waar die moest hangen, ja je moet je wel mooi kunnen maken en dan moet je het goed zien. Er lagen mooie foto's van jou project op de kraam van goede doelen, ik hoop dat ze een leuk bedrag krijgen.
    Nou zussie ik wens je weer veel goeds toe voor de komende tijd.

    Groetjes en veel liefs van Piet en Trienke

  • 15 September 2013 - 21:42

    Mariët:

    Lieve Thea,

    Wat kan jij goed schrijven. Je belevenissen zijn zo beeldend geschreven dat we het helemaal voor ons zien. Het is wel duidelijk dat jouw jongens dat van jou hebben! Het doet mij denken aan de tijd dat ik in Suriname was, zoveel overeenkomsten.

    Wat een belevenissen met al die mannen die jou wel de weg willen wijzen of wat bij je willen komen halen! We kijken uit naar je klus verhalen...

    Liefs Gudo en Mariët

  • 17 September 2013 - 20:00

    Wolly De Wit:

    Lieve Thea,
    Je maakt wat mee en provinciaaltjes zoals jij en ik zien eerst altijd het positieve in de mens, volgens mij heb je die jongen die nog net in de bus kon springen ook nog even geholpen( zijn spullen )op te rapen, zou ik wel gedaan hebben!
    En de bus verbinding, daar kan je ook niet van op aan, wat is het in Nederland toch geordend en saai, al hoewel ik toch liever geen inbreker in huis heb die even op de deur klopt!
    Wij zijn afgelopen weekend naar Cente parcs geweest met kinderen en kleinkinderen, het was erg leuk, maar behalve de wildwaterbaan, was er niet zoveel spannends te beleven.
    Kijk al weer uit naar je volgende verhaal, maar wel af en toe de tijd in de gaten houden en voor donkers thuis.
    Lieve groeten Wolly

  • 17 September 2013 - 20:36

    Riet Willig:

    Hallo Thea,
    Wat leuk dat je dit allemaal doet. Monnickendam is maar een saai stadje als je er goed over nadenkt. Je zult wel van de ene verbazing in de andere vallen. Als je weer terug bent rol je zo de herfst in, geniet maar van de warmte (ik neem aan dat het daar wel warm is).
    Portugees is een lastige taal hè? Vandaag is het Prinsjesdag, je wil niet weten hoe er gemopperd wordt over alles wat er in de troonrede staat. Daar zouden de mensen in Brazilië niets van snappen.
    Toevallig kwam.ik je berichtjes tegen, ik hoop de volgende berichten ook te kunnen vinden.
    Ik hoop dat je het goed hebt daar!
    Hartelijke groeten ook namens Henri,
    Riet Willig

  • 17 September 2013 - 22:10

    Thea:

    Hoi Thea,
    Ik kwam ook heel toevallig je verhalen tegen (via Facebook).
    Wat schrijf je leuke verslagen, ik heb ze allemaal gelezen met een glimlach.
    Toch is het voor ons niet voor te stellen wat je daar meemaakt.
    Wij hebben veel respect voor je dappere onderneming, geniet ervan.
    Doe idd wel voorzichtig in het donker, bbrrrrr, we willen je wel weer heel hier hoor.

    Hartelijke groeten van Martin en Thea van Laar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Belo Horizonte

werkvakantie

Belo Horizonte

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2015

Onderweg naar morgen

15 Oktober 2015

Kerkenland

13 Oktober 2015

Kraambezoek

07 Oktober 2015

Zaak van leven en dood

23 September 2015

De trein die voorbij rijd

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 17376

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 10 Oktober 2013

werkvakantie

Landen bezocht: